Přeskočit na: Hlavní nabídku ~ Konec stránky


Návrh lávky pro pěší a cyklisty


Lávka je navrhována pro motorovou dopravu a zároveň pro pěší přes velmi frekventovanou čtyřproudovou komunikaci. Lávka bude spojovat dvě města, která jsou od sebe vzdálena asi tři kilometry, přes právě zmíněnou komunikaci. Na lávku jsou kladeny nároky pro bezbariérové využívání, dle toho byla lávka koncipována.

Navrhovaná lávka musí překlenout prostor široký 32 metrů. Přičemž samotný prostor komunikace je široký 16 metrů. Prostor komunikace se skládá ze čtyř silničních pruhů a dále prostoru náležící ke komunikaci. Po stranách komunikačního prostoru se nacházejí svahy o sklonech 1:2 (3m vysoký) a 1:3 (2m vysoký). Výška jednotlivých svahů je rozdílná o jeden metr.

Tvar lávky vychází z přírodních organických tvarů a z morfologie terénu, tak aby byla do krajiny co nejpříjemněji zakomponována. Dále je tvar ovlivněn požadavkem na bezbariérové využívání, tudíž sklon nepPerspektiva lávky pro pěší a cyklistyřesahuje poměr 1:12 a nejsou zde žádné schody. Mostovka lávky se skládá ze třech úseků. První nejdelší se nachází nad samotnou komunikací, je dlouhý 24 metrů a jeho sklon je minimální tj. 3%. Dva postranní úseky jsou ve sklonu 7% a po každých 10 metrech jsou přerušeny plošinou s minimálním sklonem 1% o délce 2 metry, kvůli bezbariérovému využívání. Postranní úseky se ve své délce (27m a 37m) liší díky odlišné výšce svahů, na které jsou uložené. Celková délka lávky je 88,3 metrů a šířka mostovky je 4m. Celá mostovka je vynášena 90 ocelovými táhli v rozteči 800mm, které jsou zavěšené na dvou ocelových dvoj-obloucích. Ocelové dvoj-oblouky jsou zakotveny do postranních svahů a vyrovnávají výškový rozdíl jednotlivých svahů. Lávka je doplněna zábradlím výšky 1,1m.

Co se týče materiálového řešení, lávka je tvořená betonem a ocelí. Zavěšená mostovka je železobetonová z pohledového betonu a s pochozí plochou z prostého betonu. Vše je ošetřeno jen speciálními nátěry. Nosná ocelová konstrukce oblouků je natřená modro-zelenou barvou. Nosná táhla jsou taktéž ocelová barvy šedé. S touto barvou koresponduje i nosná ocelová konstrukce zábradlí. Výplň zábradlí je z modro-zeleného probarveného plexiskla.

Konstrukčně je lávka navržena jako vysutá. Mostovka je ze železobetonu tvaru U a tlustá min. 600mm. Po stranách je tlustá 1000mm a jsou do ní kotvena ocelová lana skrz celou mostovku a zábradlí. Ocelová lana jsou kotvena pomocí chemických kotev a kotevních plechů tl. 35mm z obou stran mostovky. Zábradlí je kotveno pomocí závitových tyčPerspektiva lávky pro pěší a cyklistyí na chemickou maltu. Ocelová nosná táhla jsou průměru 30mm, kotvena skrz mostovku a pomocí šroubovaného kloubu k ocelovým obloukům. Ocelové dvoj-oblouky jsou obdélníkového profilu 300x600mm. Jsou nakloněné směrem k mostovce a profilované tak, aby profil oblouku zůstal svislý. Nakloněné oblouky jsou do sebe vzájemně vzepřeny pomocí třech ocelových profilů kruhového průřezu 300mm ve vrcholu oblouků a v křížení oblouků. Nosná konstrukce zábradlí je z profilů 50x50mm, vyplněná plexisklovými deskami tloušťky 20mm.